2009-02-18

PENDAKYAH WAHABI KEMBALI UNTUK MENYESATKAN MASYARAKAT MALAYSIA

Juanda mahu teruskan pendekatan ‘lantang’ Asri

Ikuti temu bual wartawan Adha Ghazali bersama Dr Juanda untuk menyelami hala tuju serta harapan beliau sebagai Mufti Perlis yang baru, terutama misi Jabatan Mufti Perlis bakal diterajuinya.
Soalan : ANDA diberi kepercayaan memikul tanggungjawab sebagai Mufti Perlis. Apa pandangan Dr mengenai peranan Jabatan Mufti Perlis terutama dengan peranan tinggi dimainkan Dr Asri sebelum ini?
Jawapan : Dr Asri meletakkan Jabatan Mufti Perlis pada tahap yang tinggi iaitu berstatus nasional dan ini sesuatu yang membanggakan. Bagi saya, peluang mengetuai Jabatan Mufti Perlis adalah tanggungjawab dan amanah besar yang perlu dipikul, terutama untuk meneruskan kesinambungan usaha Dr Asri. Jika dilihat, isu lantang bersuara tidak perlu timbul, kerana Dr Asri hanya memainkan peranan seperti diamanahkan dan itu jugalah yang akan saya lakukan.
Ulasan :
1) Benarkah Dr asri letakkan Jabatan Mufti Perlis pada tahap tinggi berstatus nasional. Sepatutnya Dr Juanda sedara bahawa kedudukan sesebuah Jabatan Kerajaan Negeri sememangnya berstatus nasional. Ia bukan boleh diletakkan oleh sesiapa. Sebaliknya kedudukan sesebuah Jabatan itu memang bertugas di peringkat nasional. Bukan soal siapa yg meletakknya. Jika JMPs berstatus nasional..Jabatan2 Mufti lain berstatus apa? Amatur ke?
Nampaknya, Beliau menisbahkan Jabatan Mufti Perlis (JMPs) berada di tahap yg tinggi bagi menggambarkan sanjungan beliau terhadap jasa DR MAZA selama ini.
2) Benarkah Jabatan Mufti Perlis berada di tahap yang tinggi. Cuba dapatkan ‘greding’ dari JPA @ SPA. Berapa bintang yang kita boleh bagi kepada Jabatan ini terutama semasa dibawah kendalian Dr MAZA. Barulah kita tahu samada JMPs bertaraf tinggi @ tidak. Kalau setakat mencetuskan kontroversi dalam memahami agama cara baru..saya rasa, situasi itu bukanlah sesuatu yang dikira ‘bertaraf tinggi’.
Soalan : Pendekatan ‘lantang’ Dr Asri sebagai Mufti Perlis sebelum ini meletakkan Jabatan Mufti Perlis pada satu tahap yang tinggi. Mungkinkah ini memberi cabaran kepada Dr?
Jawapan : Pendekatan saya dan Dr Asri mungkin berbeza, tetapi peranan dan hala tuju kami tetap sama, iaitu terus menghidupkan peranan Jabatan Mufti Perlis. Bagi saya, kelantangan ditonjolkan Dr Asri adalah pendekatan dan kaedah beliau. Namun, peranan dimainkan tetap sama iaitu memberikan rujukan berguna kepada masyarakat dalam hal ehwal berkaitan agama Islam. Mungkin pendekatan yang akan saya gunakan tidak sama.
Ulasan ;
1) Sememangnya cara pendekatan Mufti Lama & Mufti Baru berbeza. Tetapi manhaj mereka sama sahaja. Iaitu memperjuangkan Sunnah ala Salafi-Wahhabiy. Jika satu aliran sahaja yang diperjuangkan di negeri depa..tak mengapa. Tetapi masalahnya perjuangan satu aliran ini menidakkan aliran Sunni majoriti negeri-negeri lain. Bahkan dalam masa yang sama mereka meniupkan tasykik bahawa pegangan Asyairah sesat & menyeleweng, amalan sunat dikatakan bid’ah, menafikan disiplin ilmu tasawwuf. Seorang sahabat saya dari sarawak memberitahu saya bahawa Dr Juanda memberitahunya bahawa Kitab Risalah al-Qusyairiyyah adalah sebuah kitab yang sesat. Subhanallah.
2) Kalau betul pendekatan Dr Juanda berbeza dgn Dr Asri..kita alu-alukan. Namun harus diingat bahawa..apa jua kedudukan anda..anda perlu mengormati hak-hak Mufti dari negeri-negeri lain. Yang mana Mufti sebelum ini seringkali menyindir Mufti2 lebih senior sbg tukang baca doa, konservatif, jumud, tidak proaktif DSB.
Soalan : Perlis sinonim dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah. Apa pandangan Dr dan mungkinkah ini menjadi kriteria utama pemilihan Dr sebagai Mufti Perlis?
Jawapan : Bagi saya, soal sesuai atau tidak, seharusnya tidak perlu timbul. Fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah memang terbukti paling afdal (ideal) dan perlu ditegakkan. Malah, fahaman ini juga dianggap bersifat paling terbuka dan tepat, apatah lagi dengan kedudukan al-Quran dan Sunnah nabi sebagai rujukan paling utama. Jadi, tidak wajar jika ada pihak yang mendakwa atau cuba mengaitkan fahaman ini dengan unsur perpecahan. Apa pun, setiap persoalan yang timbul memerlukan penjelasan secara terperinci dan bijaksana dengan berlandaskan ‘nas’ dan dalil (bukti) yang kukuh daripada al-Quran dan Sunnah. Jadi, di sinilah Jabatan Mufti memainkan peranannya.
Ulasan :
1) Dewasa ini dan selamanya.. ramai yang gemar dengar benchmark “Ahli Sunnah wal Jamaah” termasuklah Perlis Darul Sunnah. Apalah ertinya kalau sekadar f okus perjuangan sunnah hanya kpd perkara2 furuk sahaja. Perjuangan Sunnah yg utama ditinggalkan @ tidak diendahkan. Contohnya : Dlm perlembagaan Perlis diMana hukum hudud, Qisas? Bgamana dgn pengurusan akaun Kerajaan Negeri? Apa pula klasifikasi kafir yang ada? Berapa lesen judi, arak, kelab malam yg diluluskan? Berapa Nisbah masjid berbanding rumah ibadat bukan Islam DLL. Pendek kata Usul al-amr bil ma’ruf Wa nahyi Ani al-Munkar..perlu diberi fokus perjuangan. Berbanding perjuangan membid’ahkan umat Islam dgn isu khilafiyyah.
2)Kenapa manhaj Sunnah wal Jamaah perlis menimbulkan banyak kekeliruan dan perpecahan? Jawabnya..kerana mereka mengutamakan metodologi memahami agama menurut fahaman Wahhabiyyah berbanding majoriti Ahli Sunnah Wal Jamaah yang dipelopori Asyairah & Maturidiyyah. Sebelum ini, peratusan pertembungan pemikiran seperti ini adalah kecil. Dan sekarang ini menjadi huru-hara disebabkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab menyebarkannya. Guna metod salafi-wahhabiy..tetapi masih lagi tidak mengaku sebagai wahhabiy. Itulah Wahhabiy.
Soalan : Bidang Undang-Undang Keluarga Islam adalah pengkhususan dan kepakaran utama Dr dan ia dianggap sesuai serta sinonim dengan Perlis yang sering dikaitkan dengan isu kekeluargaan terutama poligami. Apa komen Dr?
Jawapan : Persoalan dan masalah agama sebenarnya sama di semua tempat. Dalam soal penyelesaian dan penjelasan bab agama, isu label melabel sesuatu mengikut pandangan dan pemikiran individu tidak boleh diambil kira. Apa yang penting, cara isu itu dikendalikan dan diatasi. Jika dilihat undang-undang (Islam) kita sudah cukup kukuh, cuma dari sudut pelaksanaannya kadang-kala sedikit goyah.
Ulasan :
1) Sekarang ni orang sudah tidak mengenal bidang @ disiplin ilmu. Yang penting ijazah kedoktoran. Ada yang ijazah BA B.Arab n tesis Phd hadis pun dilantik mufti.Walaupun jahil dgn Feqah dan usul feqah. walhal, lulusan Phd tu hanya kajian kecil sahaja. Tetapi diangung2kan zaman kita sehingga diagung2kan kita dgn gelaran tertentu. Moralnya, bukan beerti semua yang lulus Phd tu alim dan boleh menjadi rujukan ummat. Kenapa? kenapa penguasaan disiplin ilmunya rendah, kurang bermutu dan tidak matang. Ia tidak bermaksud utk tuan blog meninggi diri. tapi itulah realiti bagi nilai jawatan Mufti kontemporari.
Soalan : Akhir sekali, apa harapan Dr sebagai Mufti Perlis yang baru. Mungkinkah Dr ada misi tersendiri untuk melonjakkan lagi imej Jabatan Mufti Perlis?
Jawapan : Buat masa sekarang, misi dan keutamaan Jabatan Mufti Perlis belum saya terima dan semuanya akan terjawab apabila menghadap Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail, minggu depan. Apa pun, saya berazam untuk terus menghidupkan peranan mufti dalam memberikan rujukan berguna kepada masyarakat terutama dalam hal ehwal berkaitan agama Islam.
Ulasan :
1) Misi Dan Visi JMPs adalah jelas. Sayangnya disalah kemudikan oleh Dr asri dan kroni-kroninya. Menyebabkan ia menjadi kusut dan kabur. akhirnya, misi dan visi tidak berpijak di bumi realiti. Sebab itu, bilamana Dr Asri ditamatkan kontrak..ramai kawan2 kita yg bertugas di JMps atas perkhidmatan persekutuan angkat kaki cepat2. Alasan mereka..tak tahan dengan bebanan kerja fatwa Perlis yang serabut. Kerana banyak fatwa baru yang diputuskan bertentangan dengan akta dan enakmen yang sedia ada. Contohnya : anak yang lahir bawah 6 bulan dan tidak dinafikan oleh bapaknya boleh dibinkan pada bapaknya. Fatwa ini bukan sahaja VS dgn fatwa kebangsaan. Malah VS juga dengan Enakmen Keluarga Islam 1991 Perlis sendiri dan digunapakai di negeri2 lain. Bahkan bertentangan dengan enakmen Jabatan Pendaftaran Negara.
2) Kesan dari fatwa pelik ini, Saya juga mendengar dari sahabat saya di perlis, bahawa ramai pasangan yang melahirkan anak bawah 5 bulan kahwin ingin mendaftarkan anak mereka di Perlis. Nampaknya, Perlis telah membuka pintu pendaftaran anak-anak tak sah taraf. Dikhuatiri pendaftarannya juga melibatkan anak-anak zina.
3)Hairannya, ketika fatwa baru diputuskan…saya difahamkan bahawa Dr Juanda ada bersama membincangkannya. Masakan graduan Kedoktoran Keluarga Islam tak tahu menahu bahwa fatwa Perlis yg baru itu banyak pertentangannya dgn enakmen yg sedia ada. Atau dia sengaja tak nak ambil tahu atau buat-buat tak tahu. Ternyata, Allah yang terlebih tahu. Tentunya semua ini satu cabaran dan pengalaman baru buat Dr Juanda Jaya. Selamat Maju Jaya.
http://al-ghari.blogspot.com/

0 comment: